Секція 2


Шкільна інформатика:
новий стандарт, методика викладання, підготовка вчителів

модератор: Васильченко С.В., старший викладач кафедри ІІТО


Открыть презентацию: "Проблемные вопросы для обсуждения."

Тезисы можно размещать в комментариях.
С помощью действия "Ответить" присоединяйтесь к обсуждению тезисов.

Перелік докладів:
  1. Яким бути курсу інформатики в 5-9 класах з 2016 року?
    Васильченко С.В., старший викладач кафедри ІІТО ЗОІППО
  2. Использование элементов дистанционного обучения в школьном курсе информатики
    Рубекина А.О., учитель информатики ЗГ № 11.
  3. Проектування баз даних: міфи та методичні принципи
    І.О. Завадський, Україна, Київ, Київський національний університет ім. Т. Шевченка
  4. Використання методу проектів у підготовці майбутніх учителів інформатики
    В.В.Глазова, Україна, Слов’янськ, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
  5. Методичні питання професійної підготовки педагога до організації науково-дослідницької роботи учнів за напрямом "інформатика та інформаційні технології»
    Циммерман Г.А., Циммерман О.В., Україна, м.Запоріжжя, Запорізький національний університет, Економіко-правничий коледж Запорізького національного університету
  6. Розробка дистанційного курсу для викладання спецкурсу "Microsoft Excel" в профільному навчанні.
    Ковальов Д.І., учень 11 кл №8 м.Мелітополь, Ченцов О.М, вчитель інформатики вищої категорії, вчитель-методист, науковий керівник МАН
  7. Проектний та дистанційний підхід у викладанні інформатики на основі профільного навчання
    Ткаченко Т.В., Запорізький технічний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області
  8. Организация самостоятельной работы учащихся общеобразовательных школ при изучении курса «Веб-дизайн»
    Тюріна Т.В., Мелітопольська загальноосвітня школа № 7
  9. Причини появи об'єктно-орієнтованої технології програмування
    Тюріна Т.В., Мелітопольська загальноосвітня школа № 7

33 комментария:

  1. Яким бути курсу інформатика в 5-9 класах з 2016 року?

    1 вересня 2016 рік. П’ятий клас - четвертий рік будемо вивчати інформатику. Знову стає актуальним питанням: «Чому навчати на уроках інформатики?»
    Термін інформатика утворився з двох слів інформація та автоматика. Інформатика - наука про передачу, зберігання та обробку інформації за допомогою комп'ютера. Тому шкільний курс інформатики повинен містити як мінімум дві змістовні лінії: «Робота з інформацією» і «Комп'ютерні технології».
    Лінія «Робота з інформацією» повинна забезпечувати формування інформаційних умінь: аналізувати, узагальнювати, систематизувати, структурувати, прогнозувати, використовувати, передавати інформацію.
    Основи роботи з інформацією треба шукати в такій науці, як формальна логіка, що вивчає логічні закони і логічні операції мислення. Логіка розвиває ясність і чіткість мислення, здатність чітко визначати предмет думки; уважність, акуратність, ретельність, переконливість в судженнях; вміння абстрагуватися від конкретного змісту і зосередитися на структурі своєї думки. Всі ці навички необхідні при роботі з інформацією, тому можна говорити, що логіка - це фундамент науки інформатики і інформаційної компетентності особистості.
    Закони логіки закладені в основу роботи логічних елементів, в будову комп’ютера, в основи алгоритмізації і програмування, в технології пошуку інформації в базах даних і в мережі Інтернет, а також у системах логічного програмування, базах знань та експертних системах.
    Таким чином, перша змістова лінія «Робота з інформацією» буде основою для розуміння другої лінії «Комп'ютерні технології».
    Будь-який професіонал повинен уміти виділити у своїй предметній області систему понять, описувати їх у вигляді сукупності атрибутів і дій, описувати алгоритми дій і схеми логічного висновку. Це допоможе не тільки ефективному впровадженню автоматизації в його діяльність, але і послужить самій людині в підвищенні ясності мислення у своїй предметній області. Тому, для грамотного використання ІКТ в будь-якій діяльності, бути інформативно компетентним можна, якщо сформовано логічне мислення, алгоритмічне мислення, якщо є базові навички роботи з інформацією, сформовано вміння аналізувати дійсність для побудови інформаційної моделі та її зображення за допомогою якої-небудь системно-інформаційної мови.
    Цілком обґрунтованим є вивчення теми «Формальна логіка», на початку курсу інформатики окремим блоком з подальшим закріпленням і повторенням матеріалу на завданнях з інших розділів інформатики.
    Усі шкільні дисципліни, розглядаючи певну вузькоспеціальну область знань, використовують одні й ті ж прийоми їх придбання і систематизації: спостереження, аналіз, порівняння, класифікацію, умовиводи і т.д. Але жодна з них не роз'яснює, що власне означає аналізувати, правила класифікації, як перевірити істинність умовиводів.
    Курс інформатики має бути тією дисципліною, яка сприятиме формуванню загальних, надпредметних навичок роботи з інформацією, розвитку інформаційно-логічної культури і розкриттю можливостей комп'ютера як провідника в морі інформації і потужного інструмента для її обробки. Державний стандарт базової повної і загальної середньої освіти цього потребують.
    В ході 25-річного розвитку шкільної інформатики ми рухалися від переважного вивчення алгоритміки до переважного освоєння комп'ютерних технологій. Сьогодні настає наступний етап у розвитку шкільної інформатики. Час потребує фахівців у галузі інформаційно-комунікаційних технологій, а не тільки грамотних користувачів. Тому новий виток спіралі розвитку шкільної інформатики потребує повернення від користувальницької інформатики до фундаментальної, базової шкільної дисципліни, яка повинна давати основи фундаментальних наукових знань у зв'язку з їх застосуванням в навколишньому світі.
    Над змістом програми пропонуємо починати працювати вже зараз

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Приглашаю присоединиться к творческому коллективу "Информатика-2016" по разработке программы школьного курса информатики для учащихся 5-9 классов, которые за 2013-2015 гг. изучат курс "Сходинки до інформатики".

      Удалить
    2. Цілком згодна зі статею! Вважаю, що реформування системи освіти необхідно для того, щоб учні дійсно стали центральною фігурою навчального процесу, щоб пізнавальна діяльність учня перебувала в центрі уваги педагогів-дослідників, розробників програм. Тобто важливим є процес пізнання, а не викладання, як це було раніше при традиційному навчанні.

      Удалить
    3. А що з цього приводу кажуть в міністерстві? Чи вони щось пропонують?

      Удалить
    4. Министерство по этому поводу пока ничего не предлагает.

      Удалить
    5. Згодна, за нас програму, так як потрібно нам-вчителям інформатики, дітям, майбутньому, ніхто не напише... Потрібно братися за "перо". Розберемося спочатку з програмою для 5 класів, що приходять до нас на наступний рік, а потім підправимо...про що ще забули упом янути у нових програмах.

      Час бере своє... Кожні пів року, щось нове в техніці маємо...загадати неможливо.

      Повинні навчати шукати, самостійно працювати, віділяти нове головне - орієнтуватися в сучасному світі технічного буму.

      Удалить
    6. Матвієнко С.В.25 апреля 2013 г. в 11:22

      Вчителям практикам цікаво було б ознайомитися з підручниками й програмним забезпеченням раніше ніж введуть його в школах.
      ПЗ повинно бути українською мовою й розповсюджено на державному рівні ( ПЗ В кожну школу !!!!)

      Удалить
    7. Согласны с выше сказанным. Следующий год, покажет все + и - в 5 классе. Будет видно.

      Удалить
    8. Согласна со всеми комментариями, все вопросы сейчас рассмотреть не возможно, на все необходимо время, но без сомнения наша наука развивается непрерывно, поэтому необходимо детей с раннего возраста приучать мыслить, исследовать, самостоятельно изучать, уметь ориентироваться среди современного информационного бума...

      Удалить
    9. Згідна з коментарями Ольги... Згідна з тим, що без сумніву шкільні дисципліни, розглядають певну вузькоспеціальну область знань, використовуюи спостереження, аналіз, порівняння, класифікацію, умовиводи і т.д. та учні не зовсім розуміють що саме означає аналізувати, правила класифікації, як перевірити істинність умовиводів. І наш предмет саме цьому може добре навчити...

      Удалить
  2. Мачула І.В. Вчитель інформатики ЗГ №46

    Важаю нагальною необхідністтю організувати заняття з підготовки до викладання інформатики у початковій школі з причини того, що вчителя інформатики мають більший досвід викладання предмета у старшій школі, та іноді взагалі не мають досвіду спілкування з малечею. Пропоную обов'язково включити до тематики занять питання матеріально-технічної бази (особливо звернути увагу на можливість виконувати практичну роботу у випадку, коли кількість комп'ютерів меньша, ніж кількість учнів у групі); питання оцінювання теоритичних та практичних навичок учнів. Можливо організувати заняття дистанційно.
    В основі змістовної складової повинні лежати і теоритичні, і користувацькі навички.
    Для викладання інформатики в старшій школі пропоную підсилити міжпредметні зв'язки та ввести до регулярної практики проведення інтегрованих та бінарних уроків

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Пробачте, але організовувати дистанційне навчання з, як ви мали рацію, коли казали "малечею", на мій погляд та переконання - це невірний підхід до вивчення інформатики в початковій школі. А ось питання матеріально-технічної бази і, особливо, кількості учнів у групі дуже важливе і актуальне!
      Тітова А.О., вчитель інформатики.

      Удалить
    2. Ирина Мачула предлагает форму обучения учителей информатики для подготовки к преподаванию в начальных классах для того чтобы охватить как можно большую аудиторию. И естественно для тех кто готов к ДО. Пожалуйста, будьте внимательнее

      Удалить
    3. На вебінарі призначеному темі "Впровадження «Сходинок до інформатики» та забезпечення шкіл доступними сучасними присторями у рамках програми Microsoft «Формуй майбутнє»" який відбувався 20.02.2013 підіймалася тема хто повинен навчати молодше дзвено - вчителі інформатики чи вчителі молодших класів? Було вирішено загальними зусиллями в обговоренні цього питання, що простіше вчителям молодших класів пройти "бажані" курси комп'ютерної грамотності, ніж вчителям інформатики, котрі звикли навчати старшаків, працювати з малечею, до котрої потрібен особливий підхід.

      Удалить
    4. Було б дуже добре, якбиж інформатику в молодшому звені викладали заздалегідь підготовлені вчителі молодших класів.
      Але тут постає питання: "Де?". Де буде розташовано учнівське місце? Можливо малечі вже слід опановувати планшет чи нетбук не виходячи з класного кабінету? Або це буде набір з монітор+клавіатура+миша кожному учню і єдиний сервер у вчителя? Багато питань постає перед нами, і щоб їх вирішити потрібна підтримка і розуміння (саме підтримка, не вказівка) зі сторони міністерства.
      З повагою, Тітова А.О.

      Удалить
    5. Звичайно проблеми при викладанні "Сходинок до інформатики" в початковій школі у вчителів інформатики будуть, але більшість вчителів початкової школи не мають грунтовних знань з методики викладання інфороматики взагалі. Інформатики ж, які викладали варіативні курси з інформатики в 1-4 класах вже ознайомлені з методикою роботи з учнями початкової школи. Я вважаю, що при взаємній роботі заступника директора, вчителя-класовода та вчителя інформатики всі проблеми будуть вирішені. Якщо ж викладатимить вчителі початкової школи(навіть після проходження курсів), то вчитель інформатики перетвориться на "безкоштовного" консультанта для вчителів початкової школи щоденно!!! А вчителі початкових класів не одні предметники, які "вимагають" до себе уваги.

      Удалить
  3. Использование элементов дистанционного обучения в школьном курсе информатики

    Современные подходы к обучению выдвигают перед учителем задачу так организовать полноценную познавательную деятельность учащихся, чтобы они были готовы не только воспринимать, но осмысленно использовать полученные знания в будущей профессии, в следствии чего появится желание овладевать не только базовыми знаниями, но и расширять свой кругозор при изучении курса информатики.
    В современных условиях значимая роль в развитии самостоятельной познавательной активности учащихся и активизации учебного процесса принадлежит использованию элементов дистанционного обучения на основе Интернет-технологий.
    Развитие всемирной сети Интернет, с помощью которой можно доставить информацию разного рода в любое место, в любом объеме, на любое расстояние в короткие промежутки времени при строгом планировании материала, может оказывать несравнимо большое влияние на глобальное образовательное и культурное развитие, чем какой-либо другой носитель информации.
    Более детально с дидактическими основами дистанционного обучения и возможностями внедрения его в учебный процесс можно ознакомится в презентации "Использование элементов дистанционного обучения в школьном курсе информатики", ссылка на которую находится выше.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Шановні колеги! Нам необхідно визничитися не з тим "ЯК НАВЧАТИ", а з тим "ЧОМУ НАВЧАТИ"

      Удалить
    2. В философии есть принцип соответствия формы и содержания.
      Обсуждать Чому навчати? и Як навчати? будем одновременно. Разделять нельзя.
      За неравнодушное отношение к вопросам форума спасибо.


      Удалить
    3. Дистанционное обучение это хороший вид обучения, но его нельзя применять для младшей и только частично применять для средней школы в виду особенностей возраста и др. факторов (не считая детей с особенными потребностями). И к минусам автору необходимо ещё добавить материальные затраты на АЧ и ПО, а так же интернет (в некоторых случаях о-очень дорогой). Это про недостатки ДО. Только не подумайте, что я против ДО! Я обеими руками "За".
      Прекрасные возможности ДО описаны в презентации, я со всеми ими, естественно согласна. Спасибо Вам, Рубекина А.О., за интересную презентацию. Лучшего примера применения, чем собственный, и быть не может. Я, так же как и автор внедряю ДО, эпизодически, чаще внедрение зависит от темы.
      Я только "ЗА" внедрение ДО в наших учебных заведениях!
      Титова А.А.

      Удалить
  4. Я вважаю, що дана тема "Ефективне використання новітніх технологій - головне завдання розвитку системи освіти Запорізької області." актуальна та її впровадження позитивно впливає на пізнавальну діяльність учнів, під час навчально-виховного процесу та активізує діяльність учнів на уроці .

    ОтветитьУдалить
  5. Згодна з Тітовою А.О., що питання матеріально-технічної бази є не менш важливим ніж методика викладання та підготовка вчителів!

    ОтветитьУдалить
  6. Вважаю, що дистанційне навчання є актуальним в наш час, бо основний акцент у системі освіти зараз робиться на інтелектуальному і моральному розвитку особистості, що передбачає необхідність формування критичного мислення, бути самостійним, уміти вчитися, вміти працювати з інформацією . Для того, щоб учні у старшій школі дистанційне навчання сприймали як належне, необхідно вже починаючи з початкової ланки привчати їх працювати у даній системі.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. З середньої ланки) Але, так, для формування критичного мислення та самостійності дистанційне навчання найкраще підходить, згодна з вами повністю.
      Зараз прийшло на думку, що нажаль, діти дуже погано контролюють кількість хвилин проведених за монітором компьютера. І в цьому їм повинні допомогати турботливі батьки. (от долучили і батьків до ДН)
      з повагою, вчитель інформатики Тітова А.О.

      Удалить
    2. Головним завданням дистанційного навчання є розвиток творчих та інтелектуальних здібностей людини за допомогою відкритого і вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, у тому числі, доступних в Інтернеті. А оскільки Інтернет – це світова інформаційна мережа, то вона може бути одним із засобів дистанційного навчання, тому що її дані допоможуть учням створити повну інформаційну картину з питань, що їх цікавлять.

      Удалить
  7. Дуже актуальні питання. Головне, щоб в результаті не отримати відоме: "Мы все учились понемногу чему-нибудь и как-нибудь".Вважаю, що викладання інформатики потребує відходу від користувальницької інформатики та взяття курсу на фундаментальну базову шкільну дисципліну. Дуже складно визначити, хто саме повинен викладати курс. Чи володіє в достатній мірі вчитель інформатики методикою викладання у початкових класах? Мають бути розроблені чіткі методичні рекомендації щодо викладання курсу у 2, 5 класах. Поки що питань більше, ніж відповідей... З повагою, заступник директора школи, який опікується викладанням інформатики

    ОтветитьУдалить
  8. Гречаная И.Ю.
    Считаю, что необходимы четкие методические рекомендации для преподавания курса информатики во 2 и 5 классах. Очень полезными были курсы организованные по Методике преподавания в начальной школе совместно для учителей начальной школы и информатики, которые помогли уловить суть работы с малышами. Для работы в 5 классе необходимы подобного вида курсы, можно даже дистанционные.

    ОтветитьУдалить
  9. За вирішенням даного питання майбутнє! Чистяков Ю.О.,Титова Л.Г.

    ОтветитьУдалить
  10. Чуприна Г.В.
    Дистанционное обучение на мой взгляд эффективно будет в том случае, когда система внедрения новой программы уже налажено, поэтому для учителей информатики, которые будут работать в начальной школе все же важно очное прохождение курсов, где можно реально приобрести практические навыки работы с "малышами"

    ОтветитьУдалить
  11. Я згодна з Мачула І.В. звернути увагу на можливість виконувати практичну роботу в парі, тому що практично в кожній школі кількість комп'ютерів невідповідає кількості учнів у групі. Наприклад, в комп'ютерному класі 7 комп'ютерів, а учнів у групі 15 і більше. Дистанційне навчання - це добре, але не завжди. Я вважаю, що практичні навички отримані разом з учителем - це краще навчання. Всі говорять тільки про знання, але ніхто не згадав про здоров'я наших дітей. Ми зараз зіткнулися з проблемою сьогоднішнього покоління, що у дітей живе спілкування замінилося на віртуальне. Якщо ми хочемо вводити інформатику в початкові класи, то потрібно крім знань і умінь роботи за комп'ютером, ввести теми або курс з медіакультури (навчити дітей правильно використовувати комп'ютер у своїх цілях). Ми всі знаємо про інтернет-залежність. І в наших дітях ця залежність вже спостерігається, якщо ми не хочемо повторювати помилки інших країн, то треба над цим подумати вже сьогодні. З повагою, Якімова Ольга Миколаївна Мелітопольська гімназія № 9.

    ОтветитьУдалить
  12. Интересная работа представлена Ченцовым А.Н. и его учеником, т.к. данная тема не очень легко дается ученикам для изучения.

    ОтветитьУдалить
  13. А этот блог будет существовать и дальше? Столько информации может пригодиться в дальнейшем

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Блог будет существовать и дальше. Форум проводился не зря, если в собранной информации на этом блоге есть полезные вещи для педагогов

      Удалить

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.